Een sixpack maak je in de keuken

Een sixpack maak je in de keuken

Urban Greener Femke Mosch houdt zich dagelijks bezig met trends rondom eten en drinken en schrijft daar maandelijks over op deze site.

De eerste maand van het nieuwe jaar is voorbij. Veel mensen zijn gestart met goede voornemens en voor velen was ongetwijfeld het voornemen om meer te bewegen. Hopelijk heb je dit voornemen nog niet laten varen. Overigens, wist je dat goed eten minstens zo belangrijk is als het sporten zelf? Ze zeggen ook wel: een sixpack maak je in de keuken.

Die sixpack heb ik ook nog niet hoor, dat is meer beeldspraak. Voor mij is het belangrijk om genoeg energie te hebben en me lekker te voelen in m’n eigen lijf. Gezond eten en bewegen draagt daaraan bij. Zo eet ik koolhydraatrijke voeding voor het sporten, voor genoeg energie. En eet ik eiwitrijke producten achteraf voor het herstel van mijn spieren. Verder is het uitgangpunt weinig vet, weinig suiker en extra veel vitaminen en mineralen in de vorm van groenten en fruit. Een voorwaarde is wel dat mijn eten lekker moet zijn. Ik wil niet afzien, anders houd ik het niet het hele jaar vol.

Eiwitrijk eten is een trend, onder andere door de groeiende aandacht voor sporten en gezond eten. Fabrikanten spelen daar slim op in. Zo zag ik op een foodbeurs in London gepofte en geroosterde tuinbonen met pizzasmaak, zeewier dat zowel eiwitrijk was als de verzorger van het zoutgehalte in eten. En verder veel boekweit en teff als alternatieve eiwitrijke granen voor in bijvoorbeeld pannenkoekjes. Lekker en eiwitrijk eten kan dus zeker!

En dan als laatste tip, naast sporten en gezond eten: inspanning is net zo belangrijk als ontspanning. Zorg dus ook voor een goede nachtrust. Hier gaan we dit jaar ook extra aandacht voor zien in de media.

Onthoud de drie eenheid bewegen-eten-slapen en probeer dit voort te zetten als goed voornemen gedurende het hele jaar. Dan spreken we elkaar aan het einde van het jaar weer over dit onderwerp. En ja, deze column is ook een reminder voor mijzelf!